Smirnoff – Apple Bite

Reklamefilm: The apple bite af Smirnoff

Produkt:

The Apple Bite

Hvad foregår der? – sted

De to hovedpersoner starter med at være i en elevator. 0.00-0.06. Den virker meget flot, som om den var i et hotel. De går ud fra elevatoren, og kommer ud i en gang, som også virker som om, at de er på et hotel. Herfra bevæger de sig igennem en slags bygning, hvor de går forbi flere rum, som sagtens kunne være nogle hotelværelser. 0.12-0.17. Alt tyder på, at det er et meget stilet og elegant hotel de er på. Så kommer de til ét stort rum, hvor der sidder en masse andre mennesker.

0.18-1.00. Der er pyntet pænt op, og der er gjort noget ud af udsmykningen. Det virker som om, at det er her overklassen befinder sig. Der er bar i rummet, som hovedpersonerne går hen til, og får serveret produktet. 0.57 har de fået deres drinks, og har sat sig ved et bord, hvor de ser et nyt par.

 

Hvornår er det sket?

Det skulle forstille at det var i gamle dage, med et lille pift af nutiden

Hvem optræder?

”Kvinde Eva”- hun starter med at være meget uskyldig, bliver fristet, og bliver lige som de andre i rummet.

”Manden Adam”- han starter at være meget uskyldig, bliver også fristet, og bliver lige som de andre i rummet.

Bartender- han er slangen der frister, med vodkaen.

Farver:

Starter med at være blå, det er en rolig og afslappet farve,

Gangen er rød, det virker som en slags advarsel, samtidig virker det også som magt og velstand, da det er et meget luksuriøst hotel.

0.17 Grøn: inden de går ind i det store rum, er der mange grønne og blå farver, som står for den ungdom og friskhed de skal til at møde i rummet

0.20 Hvid: Da parret kommer ind i rummet er der mange lyse, sarte farve, det skal stå for den renhed og uskyld, som parret starter med at have

0.32 Rød: bandet er mørke og mest røde farver, som skal symbolisere sex og lidenskab

Som reklamens stemning skifter i det her rum de går ind i, skifter folkenes hårfarve og makeup også. Fx bartenderens hår, bliver pludselig rødt, hvor det før var hvidt

Under hele reklamen går den grønne og den røde farve igennem. Det skal symbolisere æblerne som er i produktet, fx er bandets guitar grøn, og baggrunden er næsten hele tiden rød.

Handlingsforløb:

(0:00-0:02)Reklamen starter med at man ser to set fødder i en elevator.

(0:02-0:06)Efter det ser man ejerne til fødderne plus en elevatormand.

(0:06-0:10)De går ud af elevatoren og står på en gang med to planter.

(0:10-0:12)Man ser silhuetten af elevatormandens hoved med de to mennesker i, de går på gangen igen.

(0:12-0:16)Man ser en dame som sidder foran en brandslukker efterfulgt af et ansigt i en dørspion. Man ser ind i et rum med t sko, hvorefter man ser et par som står op af væggen.

(0:16-0:21) Man ser de to første mennesker lige foran en dør e gardiner. Dørene åbner og man ser en bar eller restaurant. De to mennesker stiller sig lige indenfor døren på en trappe hvor alle kigger på dem.

(0:21-0:27)Man ser en sovende mand og en kone som ligner en prostitueret. De to mennesker går forbi et par som sidder og kysser. Man ser en dame med noget makeup hvorefter an ser en et nærbillede af hende.

(0:27-0:35)Man klipper tilbage til de to første menneske som går op mod baren, hvor bartenderen gør to glas klar. Bandet begynder at spille.

(0:35-0:43)Der kommer slanger ud af bartenderens skjorte. En mand vælter bordet og bandet spillere vildere, to slanger knuser isterninger ned i glassende.

(0:43-0:49) Folk reagere som om de er narko påvirket. Slangerne åbner flasken og klemmer et æble ned i glassene og alle gæsterne er glade.

(0:49-0:54) Slangerne laver resten af drinken og alle gæsterne er totalt oppe at køre.

(0:54-0:56)Pludselig sidder alle ned og slapper af.

(0:54-1:00) Smirnoff reklamere for dem selv, ved at skrive smirnoff  apple.

Komposition: opbygning og kamerateknik

Opbygning: Hvor mange scener indgår der i reklamen?

31 scener:

Elevatoren, Gangen, Ved den ’hvide mands’ hoved, Gangen, Værelse 1, Kvinden kigger ind i en dørspion, Værelse 2, Gangen, Restaurant, Trappen, Restaurant, Baren, Musik/Band, Restaurant, Baren, Musik/Band, Kvinden, Restaurant, Musik/Band, Kvindens øjne, Baren, Restaurant, Baren, Musik/Band, Restaurant, Baren, En anden kvinde, ryster håret/dans, Baren, Restaurant/dans, Baren, Restaurant/dans, Kvinden sidder stile

 

Hvad gør scenerne godt for?

I starten af reklamen, er der få scener, og massere af klip. Når man kommer længere ind i reklamen, er der flere senere men næsten ingen klip.

Det gør at reklamen bliver hurtigere og man bliver mere opslugt af reklamen, man vil gerne se hvad der kommer til at ske. Man bliver nød til at kigge ekstra godt efter for at kunne forstå hvad der forgår. Senerne gør også reklamen mere spændende at kigge på, i forhold til hvis reklamen forgik på et sted og der kun få klip.

Kamerateknik

Hvilke kamerateknikker bliver brugt og hvornår?

Normal og frøperspektiv er brugt lige meget i reklamen. Mens at fugleperspektiv kommer ind og supplerer en gang imellem. Dette skaber en levende og dynamisk reklame.

Supertotal

Kontinuitets –klipning (usynlig klipning)

Synsvinkel

[0:00 – 0:02] fuglperspektiv

[0:02 – 0:18] normalperspektiv

[0:18 – 0:20] frøperspektiv

[0:21 – 0:33] normalperspektiv

[0:34 – 0:35] frøperspektiv

[0:35 – 0:36] normalperspektiv

[0:37 – 0:37] frøperspektiv

[0:38 – 0:39] normalperspektiv

[0:40 – 0:40] frøperspektiv

[0:41 – 0:45] normalperspektiv

[0:46 – 0:46] fugleperspektiv

[0:46 – 0:54] normalperspektiv

[0:55 – 0:56] fugleperspektiv

[0:57 – 1:00] normalperspektiv

Lyd
I reklamen benyttes der hverken dialog eller voiceover – tværtimod, hele lydsporet er baseret på musikken (og nogle små lydeffekter).

Lydeffekterne benyttes flere steder – eksempelvis ved [0:41-0:43], hvor slangerne knuser isterningerne. Her kan man høre lyden af is, der bliver knust. Der er dog tale om asynkroniseret lyd, idet at det højst sandsynligt er blevet redigeret ind.

Der er musik gennem hele reklamen – genren skifter dog drastisk ved [0:31], hvor det går fra at være lidt eventyrligt og spirituelt cafeteria-agtigt, til at blive mere rocket og larmende. Der er dog også en lille ændring i musikken ved [0:20], hvor der begynder at komme nogle flere “baggrundsinstrumenter” til, hvorefter en kvindestemme begynder at nynne, hvilket hjælper med at opbygge spændingen.
Denne udvikling af musikken følger også selve reklamens billeder meget godt – som vi begynder at nå klimaks, bliver musikken nemlig mere og mere intens. Den ændrer sig så, når vi når begyndelsen på klimaks, altså ved [0:31] – her er personerne nemlig blevet påvirket af smirnoffen og derfor dukker der pludselig nogle slanger op, imens at der sker en masse besynderlige ting.

 

Synsvinkel
I starten af reklamen benyttes der fugleperspektiv – her ser man deres fødder oppefra (faktisk fra deres synsvinkel), hvorefter kameraet bevæger sig op i normalperspektiv og fokuserer på deres ansigter.
Reklamen gør meget brug af normalperspektiv, men da personerne når ind i “bar-rummet”, skiftes der til frøperspektiv, da man ser dem stå for enden af trappen. [0:20-0:21].

 

Målgruppe
Idet at reklamen handler om alkoholdrikken Smirnoff, henvender den sig til folk på 18 år og over (da det ikke er lovligt at købe produktet, for folk, der er yngre end det). Mere specifikt, tror vi at den henvender sig til folk på 28+ år – både fordi at personerne i reklamen er lidt ældre og finere end de folk, vi har ”udelukket”, men også fordi at de 18-27-årige ofte hellere vil have nogle billige drikke, da de typisk ikke har lige så mange penge mellem hænderne. Altså, vil ældre personer typisk have flere penge – og derfor vil de højst sandsynligt også hellere have noget mere fint og dyrt, fordi at de netop har råd til det.

 

Kommunikation
AIDA-modellen
Opmærksomhed: Reklamen fanger vores opmærksomhed, ved at pirre nysgerrigheden og opbygge en spænding – hvad skal der ske? Hvorfor er personerne der? Hvad betyder symbolerne?

Interesse: Interessen bygges op, som en fortsættelse på opmærksomhedstrinnet. Vi bliver ved med at kigge, af samme årsager, som vi rent faktisk begyndte at kigge på den. Altså, fordi at den opbygger en spænding (og bliver mere og mere besynderlig).

Ønske/behov: Reklamen forsøger at give et præg om, at man vil få samme forunderlige, men fascinerende oplevelse, som menneskerne i reklamen, hvis man drikker produktet (smirnoff apple bite). Folk, der føler sig tiltrukket af tanken, vil altså blive ramt af et ønske/behov – som er det tredje trin i AIDA-modellen.

Handling: I slutningen af reklamen, henvises der til en hjemmeside (drinkaware.co.uk) – endvidere vises produktets navn flere gange, i reklamen – derfor sætter det sig altså fast i vores bevidsthed.

 

EFU-modellen
Egenskaber: Vodka med æblesmag.

Fordele: Man bliver beruset af det (er åbenbart en fordel).

Udbytte: Fuldskaben åbner op for en helt ny verden – hvor alt kan ske og hvor fantasi og virkelighed blandes sammen.

 

Kommunikationsmodellen
Afsender: Smirnoff

Budskab: Køb vores produkt og få en fantastisk oplevelse.

Medie: Internettet/TV

Koder: Nonverbal kodning (vises gennem billeder og lyd – ikke tale). Har også en smule tekst til sidst, for lige at minde om produktets navn – samt henvise til steder, hvor man kan få mere information.

Modtager: Målgruppen/seeren

Reklamekneb

Man kan argumentere for at reklamen benytter almindeligt idolkneb. Adam og Eva er ”kendte”, ikke som fx Justin Bieber, men vi ved alle, hvem de er. De er noget bibelsk, en ”højere” magt, skønt de er mennesker.

Det, at de vælger at bukker under for Smirnoff Apple Bite, at den er så god, at de er villige til at synde, gør at det er helt uundgåeligt, at almindelige folk ikke også skulle bukke under.

 

Denotation og Konnotation

[0:07-0:09]

Der er en mand og en kvinde, de er begge klædt i hudfarvet tøj. De stiller sig bag et par potteplanter, hvis blade dækker strategisk udvalgte steder på kroppen.

Måden hvorpå bladene er placeret og deres tilsyneladende nøgenhed, får en til at drage den konklusion, at de to mennesker er Adam og Eva.

[0:08-0:10]

Man ser manden og kvinden gå inde i omridset af piccoloens hoved. Det hvide hoved er omgivet af sort.

Man kan se det som om, at manden holder øje med dem. Han har dem i sit øje (de er placeret der hvor øjnene plejer at være), og det er som om at han passer på dem, og beskytter dem mod det mørke.

[0:20-0:27]

Parret kommer ind i et rum, der er mange mennesker i rummet. Der er en mand der sidder og halvsover, en dame der sidder og kysser(på en person) og en dame der retter sin make-up. Alle menneskerne i rummet holder øje med parret.

Det virker som om, at de kommer til et syndens sted. Dovenskab, Vellyst/Begær og Hovmod/stolthed bliver alle repræsenteret, 3 af de 7 dødssynder.

[0:29-0:32]og fremefter

Manden i baren hiver to glas frem, og nikker så til manden med den grønne guitar, og musikken ændrer sig.

Folk rejser sig og begynder at danse.

Det er som om, at manden i baren kontrollerer menneskene via musikken.

[0:34-0:36]

Manden i baren er iført en hudfarvet skjorte, og ud af hans ærmer/udskæring kryber slanger frem.

Slangerne kommer ud af manden, de er en del af ham. Man kan se det som om, at han er satan selv. Fristeren.

[0:37-0:38] og ved 0:40

Kvindes ansigtsudtryk ændres også, hun får stor øjne og smiler i første klip let.

Musikken forfører også Eva. Hun er nysgerrig og interesseret.

[0:50-0:52]

Kvinder kigger på drinksene, og tager imod det ene der bliver rakt hende af en menneskehånd/slangehale.

Eva bliver fristet af djævelen/slangen og tager imod ”æblet”.

[0:52-0:54]

Manden og kvinden står og omfavner hinanden inde i et æbleformet ”billede”.

Eva har forført Adam, som slangen forførte hende. Hun har fået ham til at spise æblet/drikke Smirnoff Apple Bite

[0:55-1:00]

Musikken ændres og alle sætter sig ned. Manden og Kvinden sidder ved et bord, og drejer hovedet da døren går op. Ind kommer endnu et par i hudfarvet tøj.

Alle vender tilbage til det tidligere stadie, hvor de sidder ned. Adam og Eva er nu blevet en del af ”flokken”, og der kommer et nyt Adam/Eva-par ind. Som var det en gentagende handling.

Tolkning:

Smirnoff reklamen køre for det første rigtig meget på Adam og Eva, men holder det stadig lidt skjult. (0:07-0:08) efter parret lige er kommet ud af elevatoren står de med bladene fra planten ved siden af dem, over deres kønsdele lignende Adam og Eva. De bruger det for at få Smirnoff Apple Bite til fremstå som forbudt, er dermed gøre det attraktivt. (0:35-0:53) De to slanger som presser et ”forbudt” æble ned i vodkaen og dermed frister dem, og guitaristen som spiller på en grøn æbleformet guitar bakker også op om det skjulte budskab. Jeg kommer også til at tænke på at jo tættere de kommer på æblet, jo mere ”forbudt” bliver det.

Skriv en kommentar