Farver

Farver giver en mulighed for at sætte en ekstra pift på ens budskaber, som man giver ens reklame. I et reklame bruger man ofte få farver, så det giver os et roligt og harmonisk indtryk af reklamen. Det kan være svært at afgøre præcist, hvad de enkelte farver symbolisere, dels har de ofte flere betydninger.

Violet
I en reklame betyder violet farven bl.a. nervøsitet, uro, depression, men også mystik, og spiritualitet, angst og uro. De lyse violette farver kan virke afslappende, mens de mørke nuancer kan virke trættende for øjnene, hvorfor violet skal anvendes med omtanke og forsigtighed. Violet er i kraft af rød og blå, som er kold og varm blevet neutral. Violet er let påvirkelig af de omgivende farver. Den samme violette kan derfor både virke kold og varm alt efter, hvilken farve den ligger op til.

Grå
Den grå farve kan virke kedeligt, men også elegant, magtfuld og seriøs. Den grå farve er god sammen med andre farve. Farven grå symboliser teknologi, neutral, elegant, kedelig, tilbageholden

 

index

I denne reklame bruges der både den grå farve og violet farven. Violet farven bruges bl.a. på læberne, hvor den ikke er så i øjenfaldende, men samtidig også elegant, da de bruger den gå tone i baggrunden. Det er heller ikke læberne der skal være i fokus, det er nemlig øjne (mascara).

Brun
Den brune farve symboliserer bl.a. tryghed, jordforbindelse, trivsel, enkelthed, og komfort, mens den nærliggende beige (flødefarvet) farve ses som en mere neutral farve, der repræsenterer det praktiske og konservatisme. Den tilfører følgende positive energier: Jorden, hjemmet, udendørs, venskab, pålidelighed, komfort, udholdenhed, stabilitet og enkelthed. Den brune farve har også nogle negative påvirkninger, bl.a. sorg.
Brun opfattes som en neutral farve ved landskabs design og bruges derfor ofte som baggrundsfarve.
Dens udseende hjælper med at fremhæve andre farver i haven.
Farven kan tilføje dybde til en lille have. Den kan også bruges til at fremhæve bestemte dele af en større have. Mange forbinder den brune farve med kaffe, cola eller chokolade. Farven bruges også i forskellige nuancer i henholdsvis brun og mørk chokolade. I denne reklame, bruger de den brune farve i baggrunden og de mørke chokolade pakker. De viser at det er noget enkelt chokolade med 70 % mindre chokolade i.

 

Gul
Farven gul er en primær farve, hvilket betyder at den ikke er blandet af andre farver. Ubalance med
gul kan fører til problemer til andre mennesker, projektionen og for megen påtegning af andres problemer. I fx et rum eller værelse vil farven gul gøre rummet meget mere venligere og lysere, hvis farven var malet på væggene og det vil generalt påvirker os i retning imod mere optimisme og bedre humør

Den gules farves symbolik:

– Forræderi, falskhed, jalousi, smålighed, fejhed og sygdom (negative ting)- Livskraft, solskin, glæde energi, logisk tankegang og effektivitet (Positive ting).
– Den gule farve signalerer discount og udsalg som fx. Nettos skilt.
– Den gule farve stimulerer logisk tankegang og glæde.
– Den gule farve er også et symbol for solen, som fx rød er et symbol for hjerter.

spies
I dette logo ”Spies” viser farven gul, at det er en ferie med solskin, glæde og energi. Spies lover faktisk solskin med farven gul og derfor får du lyst til at købe rejserne igennem Spies.

netto

 

Nettos logo viser farven gul også at Netto er et sted, man skal komme og handle. Man skal kommer der fordi den, skaber massere af glæde og energi, men samtidig også udsalg og discount.

 

Blå
Farven blå er også en primær farve, altså den er ikke blandet af to forskellige farver. Det er for det meste mænd der fortrækker den blå og kølige farve, imens det kvinderne der fortrækker mest den røde og varme farve. Blå er også havets og himlens farve. Farven giver ofte et fornemmelse af åbenhed og viden. Hvis denne farve indsættes i et rum, vil rummet virke afslappende og beroligende. Farverne skaber også friskhed og klarhed.
– Tristhed og melankoli (Negative ting)- Stabilitet og kvalitet (Positive ting)
– Den blå farve signalerer ro og troværdighed. Det er en kølig farve.
– Farven blå fremmer koncentration, fordybelse og ro.

nykredit

Reklamen her ovenover spiller på den blå farve, altså den fremviser troværdighed og stabilitet, med det mener de at de har styr på tingene og alt er som det skal være. Man kan bare give dem ens penge så skal de nok holde styr på dem.

 

unicef
UNICEFS logo er en lysere blå/turkis i forhold til Nykredits.
UNICEF har nok valgt en lysere blå fordi de vil vise et håb.
Støt UNICEF og verden bliver et bedre sted. Den turkise farve fremviser også at der er friskhed i reklamen, de hjælper når der er brug for hjælp, de er hurtige og de friske.

Rød
Rød symboliserer, kærlighed, glæde, sex, lidenskab, revolution, socialisme, aktivitet, spænding, magt og velstand. Men også nogen gange raseri, aggressivitet, fare, brand eller advarsel – ´rødt lys´.Rød er en af de to farver som har den mest positive betydning af alle farver. (Sammen med grøn)
Det er mest kvinder som er vilde med den røde farve. Fordi de fleste symboliserer rød, med kærlighed og kærlighed betyder meget for kvinder. Rød kan betyde mange forskellige ting. I f.eks. Kina betyder rødt held og lykke, hvor rød betyder

Når man bruger farven rød til en reklame:
– Når man bruger en knald rød, kan den hurtigt godt blive meget dominerende.
– Når man bruger en mere mørke rød, kan farven opfattes som eksklusiv, velstand eller magt.
– Bruges farven korrekt kan den være utrolig smuk og levende.

cola
I denne reklame, kører man ”all in” på rød! Her symboliserer rød kærlighed, glæde og spænding. De prøver altså og få alle de positive ting frem i denne reklame. De vil have vores ”kærlighed til Coca cola” frem.

Orange

Orange er en varm farve! Den kan betyde glæde, varme, livskraft, styrker, kreativitet og energi. Men også hidsighed og provokation. Orange er faktisk den stærkeste af alle farver! Den kan virke helt overvældende på store arealer. Hvis den bliver sat på et mindre areal, kan den virke hyggelig og varm. Skal derfor helst bruges sammen med andre farver. Farven orange betragtes oftest som en
positiv farve. Fordi den udstråler sikkerhed og selvrespekt.

liberal

Dette logo fra ´Liberal Alliance, køre man meget på orange. Her symbolisere orange glæde, varme livskraft og energi. De vil gerne vise os, at Liberal Alliance beskytter os og er altid glade og vil hjælpe os i medgang og modgang.

 

Sort
Sort kan betyde elegance, balance, seksualitet, beskyttelse, magt og viljestyrke. Men også død og sorg, ondskab, forbud, uheld, hemmelighed, skjult, oprør, kaos, melankoli og pessimisme. Er ligesom rød også en oprørs-farve, men hvor rød signalerer spontanitet, signalerer sort hemmelig konspiration. Endelig er der også nogle, der forbinder sort med satanisme, så det er en farve med mange betydninger.
– Sort kan give en meget sofistikeret indtryk.
– Sort forbindes oftest med død og sorg.

chanel
I denne reklame bruger ’Chanel’ meget sort. Her symboliserer sort mange forskellige ting. F.eks. viljestyrker, elegance og balance. Men også ondskab, forbud, hemmelighed, skjult, kaos og egoistisk.

Her slår manden, skyggen fordi han vil have den såkaldte parfume ”egoïste” som betyder ’egoistisk’, for sig selv. Han vil ikke dele den med nogen. De vil gerne vise os, at denne parfume er virkelig god, og man føler sig meget elegant når man bruger den. Ondskab, fordi man vil gøre alt, for at få den for sig selv. Man vil altså gerne, vise ”Onde skygge du skal ikke tage min parfume”.

Grøn
Grøn er farven for natur og sundhed. Den repræsenterer vækst, natur, penge, frugtbarhed og sikkerhed. Farven grøn er en afslappende farve, der er behagelig for øjet. Den bruges ofte til at repræsentere noget, der har med sundhed at gøre. Mange farmaceutiske og ernæringsmæssige virksomheder, bruger grønne farver i deres logoer og i deres materiale, til at reklamere for sikre
og naturlige produkter. Mørkegrøn er ofte forbundet med militæret. Den grønne farve er fuld af balance og harmoni. Den grønne farve er en følelsesmæssigt positiv farve. Den grønne farve kan også være forbundet med udtrykket ”at være grøn” som betyder at man er uerfaren. Grøn vil typisk blive brugt i en reklame der har noget med naturen af gøre.

vodka

 

Hvid
Farven hvid symboliserer renhed hvilket meget godt udtrykkes i ordsproget ”ren som sne”. I en reklame vil dette typisk blive brugt i en rengøringsreklame eller en reklame hvor det bliver brugt som en baggrund. Fordi hvid er en helt neutral farve som man ikke rigtig kigger på. Man ser den men på samme tid ser men den ikke. Den kunne i en reklame blive brugt hvis man ville stille fokus på noget og ikke ville have at modtageren kigger på det er eventuelt er i baggrunden. Men hvid kan også være den dominerende farve i en reklame men det ikke er så tit vi ser det.

playstation

Rosa
Farven rosa symboliserer det feminine synspunkt, og står for blidhed, næstekærlighed, hengivenhed, opofrelse og viljen til at arbejde for andre. Kan også signalere sårbarhed og at man er oversart. Rosa står for ungdommelighed – ofte direkte forbundet med unge piger.

bryster
I denne logo bruger de næsten kun rosa farven. Rosa farven symboliser i denne logo at få viljen til, at arbejde for dem der har brystkræft.

 

Guld

Guld er et ædelmetal, der sættes i forbindelse med solen. Symbol på overjordisk storhed, men også på pral. Guld symboliserer evigheden, fuldkommenhed, og erkendelse. Symbol på jordkræfterne, og sættes i forbindelse med gudeverdenen og højere magter. Tegn på troskab (guldring).
– I kristendommen symbol på himmellyset og fuldkommenheden.
– I oldtiden kunne guld afværge skadelig trolddom. Det gyldne sværd Chrysaor. I drømme kan guld betyde ny erkendelse og bevidsthedsudvidelse.- I Kina betragtedes guld som solens metal og uressensen yang.

Sølv
Sølv forbindes med månen og måneguddomme og hører til Jomfru Maria.
– Det blev tidligere forbundet med borgerlig velstand.
– I folketroen anså man sølv som dæmonafværgende. Sølvkugler i geværer kunne såre og dræbe disse væsener.
– I auraen repræsenterer sølv stor styrke, original og rensende kraft.

 

Skriv en kommentar