Primær og sekundær brugsværdi

Primær brugsværdi
Den primære brugsværdi, er selve det produkt, der sælges/reklameres for i reklamefilmen.
Reklameres der derfor eks. for noget kaffe, er den primære brugsværdi kaffen, da det er dét, der er produktet.

Nogle eksempler på primære brugsværdier i reklamefilm, kan ses herunder:

I denne reklame er den primære brugsværdi, et medlemskab hos single.dk, da det er dét, der reklameres for.

Den primære brugsværdi, i denne reklame, er bilen Corolla, fra Toyota, da det er den, der reklameres for.

Sekundær brugsværdi
Den sekundære brugsværdi, dækker over hvilke “indirekte goder”, reklamen vil have os til at tro, kommer med i købet af et produkt. Reklameres der eks. for en tandpasta, vil den primære brugsværdi naturligvis være selve tandpastaen, imens at den sekundære brugsværdi, eventuelt kan være at man bliver mere populær i sin omgangskreds, fordi at man har en frisk ånde.

For at komme med et eksempel…

I single.dk reklamen, som også blev brugt som eksempel under “primær brugsværdi”, er den sekundære brugsværdi, at man får en partner.

Skriv en kommentar